söndag 12 september 2010

Nytt program!

Hela förra veckan kände jag mig lite omotiverad till starting strenght programmet som jag kör. Fick liksom inget klipp i övningarna och var bara allmänt opeppad på att köra. Dock var det sista veckan (av någon anledning kände jag att sex veckor skulle vara en lagom period).

För att summera de senaste sex veckorna så kan jag säga att:

Jag har nog gått upp ett par kilo i muskelmassa.
Jag känner mig betydligt starkare och rörligare.
Kondisen är inte vad den en gång var, men det går nog snabbt att jobba upp igen.

Resultatmässigt så blev det följande:
Back squat ökat från 65 (3*5) till 90 kilo
Bänkpress ökat från (3*5) 60 till 75 kilo
Press ökat från (3*5) 37.5 till 42.5 kilo
Marklyft (1*5) 90 till 120 kg
Power clean (5*3) trots oprioriterad så ökat från 60 till 70 kg

Jag är väldigt nöjd med denna styrkeperiod och jag kände att jag behövde detta. Det kommer garanterat komma en till.
Jag är också inne på att börja programmera lite själv eftersom jag har börjat få lite grepp om hur upplägget är. Dessutom kan jag vid en egen programmering få in mer simning och skräddarsy detta lite för mig och det framtida yrket. Men innan detta så ska jag köra sex veckor med Crossfit Nordic och deras dagens pass.

Parkour

Jag var i lördags och testade ett parkour pass i Visby. Det var hur kul som helst och jag kände att jag ska börja ägna mig åt detta på lördagar. Fysiskt var det inte så tungt och inte särskilt jobbigt alls. Dock var det väldigt svårt för att man var så ovan vid de rörelser som lärdes ut. Det var ovant och läskigt att göra ett monkey vault till exempel.



Speed vault kändes lite lättare när man väl förstått hur kroppen skulle göra.



Lite rullar och sådant inkluderades också. Detta var riktigt skoj och jag kan varmt rekommendera det för samtliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar